INTERVJU JACOB OLSSON

juni 22, 2020 Publicerat av The Healthy Box - Inga kommentarer

Hej Jacob! Vad är hälsa för dig? För mig är hälsa när jag mår bra både mentalt och fysiskt vilket enligt mig går mycket hand i hand.
Har jag en bra fysisk hälsa som jag uppnår genom bra sömn, kosthållning och träning så mår jag så mycket bättre mentalt. Jag är piggare, gladare, är mer produktion och kreativ, listan kan göras lång! Detta i kombination med ett bra privatliv med flickvän, vänner och familj så är min hälsa på topp. Balans och struktur är för mig en viktig nyckel. 

Du har ju snabbt blivit en väldigt eftertraktad PT. Vad tror du att det är som gör dig så uppskattad? 
Jag tror att det startade med att jag började ge ut väldigt mycket tips och trix inom kost och träning på min instagram där jag försöker hålla språket och pedagogiken enkel. Alla ska kunna förstå oavsett träningsbakgrund. Sen har intresset ökat i takt med att i princip alla som kört mina program har fått väldigt bra resultat och det visar jag upp på min instagram!När det kommer till själva jobbet pt så är träningen såklart en väldigt viktig del, där tydliga instruktioner och kvalitet går före kvantitet. Men jag fokuserar även väldigt mycket på bitarna runt träningen. Kosten och sömnen är två stora pjäser när det gäller välmående och resultat. Det vill jag att klienten ska bli väl medveten om.
Skön och avslappnad dialog är också viktigt för mig. Jag vill inte vara en diktator som bestämmer allt med rak hand. Bra dialog och utbyte av tankar mellan mig och klient är viktigt för bra resultat! 

Vi frågade våra The Healthy Box’are vad de ville att vi skulle fråga dig, och dessa va de mest förekommande frågorna;

– Hur hanterar man bäst sitt sötsug?
Ett grymt tips för att minska sitt sötsug är att prioritera en bra nattsömn. Inte bara antalet timmar utan få kvalitet i det. Har man en bristfällig sömn så ökar kroppens hungerhormoner och även sötsuget.

Vad är det bästa rådet till någon som ska göra en nystart?
Ha inte för höga krav till en början och låt det ta tid. Börja med enkla mål som ett träningspass i veckan och inget godis på vardagar. Gör det i några veckor tills det blir en rutin, sen tar du nästa steg! Att rådfråga någon som är duktig inom kost och träning är också väldigt bra för en nybörjare. Det kan vara vem som helst som du känner förtroende för. 

Det finns många idag som har PT som drömjobb. Har du något bra tips för de som vill utbilda sig till PT?
Gå den PT utbildning som känns bäst för dig. Där kommer du lära dig alla grunder inom kost och träning. För att ta nästa steg och bli riktigt duktig så rekommenderar jag mycket egen studier. Läs böcker, kolla föreläsningar och gå vidareutbildningar. Det är då du blir riktigt duktig. Specialisera dig inom de områden du tycker är roligast. Jag själv är en riktig kostnörd! 

Varför ska man använda sig av en PT och inte bara träna själv? Att använda sig av en pt är bland det bästa man kan göra. Det är svårt för sig själv att se sina brister och de fel man gör. Är man nybörjare så är risken stor att man gör fel, vilket kommer ge uteblivna resultat och då bristande motivation som kan leda till att man tröttnar. Jag själv tar hjälp av erfarna pt:s ibland för att få mer ut av min träning och det är bland de bästa investeringar jag har gjort.

Vad är det mest utmanande med att vara PT?
Det mest utmanande med att vara PT är att resultaten inte bara hänger på dig. Du som pt kan ge verktygen under träningspassen eller med en kostplan men i slutändan är det kunden som ska sköta träningen, kosten och allt annat runt omkring. Dina verktyg blir verkningslösa om de inte sköts av klienten. 

Hur ser en vanlig dag kost- och träningsmässigt ut för dig?
Min dag startar alltid med att klockan ringer 05:30, då går jag upp och stretchar 10 min, äter frukost och går en rask 10 min promenad. Det gör att jag verkligen kommer igång på morgonen. Min frukost är just nu proteingröt med massor av hallon och blåbär!
Jag styrketränar oftast på morgonen eller vid lunch ca 5 dagar i veckan.
Jag äter i princip samma sak varje dag haha. Till lunch mellis och middag äter jag ris eller potatis med kött, kyckling eller fisk, grönsaker och en frukt. Älskar det!
På kvällen innan sovdags äter jag kvarg med bär, nötter och två ägg!
Efter lunch och mellis brukar jag också ta en rask 10 min promenad. Det gör att jag inte sitter still hela dagen utan får komma ut och röra mig regelbundet.
På fredag och lördagkväll brukar det blir restaurangbesök eller hämtmat! 

Din favoriträtt just nu?
Min favoriträtt just nu är pulled pork fritters! Det är som friterade bollar med pulled pork inuti, galet goda!! Älskar också hamburgare! 

Vi har precis släppt en box tillsammans med Elin Härkönen – vilken är din favorit i boxen?
Svårt att välja en favorit, men MSM tycker jag är en grym produkt så väljer den! 

Till sist, hur ser framtiden ut?
Kommande 5 åren så vill jag expandera mitt företag inom kost och träning, hjälpa så många klienter som möjligt och fortsätta våga gå ur min trygghetszoon. Privat så vill jag fortsätta bygga vidare med min underbara flickvän, hitta större boende och kanske skaffa en hund? Bygga nya kontakter och värna om mina nära och kära!