The banana trend

april 10, 2014 Publicerat av Ulrika Linde - Inga kommentarer

Den senaste tiden har bananer blivit lite av den nya trenden inom kosten! Här är några av det anledningar varför man ska haka på den trenden och äta mer bananer.

Bananer är goda energikällor. Idrottsutövare vet alltför väl att bananer ger energi och ofta mumsar dem under träning och tävling. Två bananer kan hålla dig igång ca 90 minuter och fyller på elektrolyter som förloras genom svettning. Många amatörer och professionella idrottsmän anser också att en banan dagligen underlättar muskelkramper, möjligen på grund dess höga innehåll av kalium och magnesium.

Bananer är bra för hjärtat! Bananer är mycket rika på kalium men låga på natrium (salt), som främjar friskt hjärtat och minskar risken för åderförkalkning och stroke. En studie visar att bananer kan bidra till att reglera blodtrycket på samma sätt som läkemedel för högt blodtryck. 

Om man har svårt att koncentrera sig är banan ett bra hjälpmedel. Bananer innehåller zink, koppar, järn och magnesium som alla hjälper till att stärka konsentrationsförmågan. Bananer är alltså det perfekta mellanmålet en kämpig måndag!

THB banana
Banan innehåller bland annat Kalium, Magnesium, Fosfor, Kalcium, Selen, Järn, Zink, Mangan, Koppar, Folsyra, Vitamin A, Vitaminer B1, B2, B3, B5 och B6, Vitamin C , Vitamin E

För alla tjejer där ute, bananer lindrar PMS! Höga nivåer vitamin B6, bidrar till att bananer kan hjälpa till att reglera glukosnivån och humörsvängningar i samband med PMS. 

Om du har svårt att sova på nätterna – ät massor av bananer! Bananer har ett högt innehåll av snabbt upptagliga kolhydrater och samtidigt ett lågt innehåll av protein. Den kombinationen gör att bananer är effektiva att öka hjärnans innehåll av signalsubstansen serotonin. Bananer fungerar på det sättet som en mild form av lyckopiller, och serotoninet som skapas gör det också enklare att somna. Det är viktigt att välja mogna bananer, eftersom kolhydraterna måste tas upp snabbt för att ge optimal effekt. Ju mer mogen en banan är, desto snabbare är kolhydraterna!

Bananer bidra till att upprätthålla starka ben då bananer ökar kroppens förmåga att absorbera viktiga näringsämnen såsom kalcium, som är avgörande för friska och starka ben.Bananer kan förbättra hjärnans funktion genom de vitaminer och mineraler som bananer har, särskilt kalium, förbättrar hjärnans funktion och vaksamheten.

 

Vi älskar bananer! Att äta 30 om dagen är vi dock inte hundra på. Vad tycker ni om 30 bananer om dagen dieten?